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Arnold Annen
Bowl translucent, 2017
Porzellan/Porcelain, Reduction firing 1330°C (⌀ 31cm x H 24 cm)
Arnold Annen
Bowl translucent, 2017
Porzellan/Porcelain, Reduction firing 1330°C (⌀ 31cm x H 24 cm)
Arnold Annen
Bowl translucent, 2017
Porzellan/Porcelain, Reduction firing 1330°C (⌀ 31cm x H 24 cm)
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ARNOLD ANNEN

Geboren 1952 im Berner Oberland in Gsteig, wohnt und arbeitet in Basel. Er gilt heute weltweit als einer der innovativsten, dabei extremsten Porzellankünstler überhaupt – einzigartig in Form und Technik wie in den Dimensionen seiner Arbeiten. In kaum zwei Jahrzehnten hat er vom traditionellen Handwerk zur keramischen Kunst alles begierig in sich aufgenommen, für sich weiterentwickelt und bis zur perfekten Unnachahmlichkeit vollzogen.

 

Das rein weisse, je dünner desto durchscheinender werdende und zumeist unglasierte Limoges-Porzellan wird Arnold Annens Lebensthema. Was in Basel aus der Kontinuität des steten Ortes an Arbeiten folgt, muss, was die Behandlung von Porzellan betrifft, als revolutionär bezeichnet werden: Immer wieder wird der radikale Keramikextremist mit seinen Gestaltungen das weisse Gold als Material herausfordern, es schier an seine molekularen Grenzen bringen.

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Arnold Annen is famous above all for his works in Limoges porcelain. Over the years, he has perfected his technique, which is an unmistakable hallmark of his work. He makes bowls as thin as paper, with a degree of transparency that is unparalleled in the world of ceramics. To reach this level of perfection, his procedures involve a very disciplined approach, along with sophisticated manual techniques.

 

The extremely thin walls of his bowls make it impossible to correct errors. Even the smallest bubble would ruin a piece. Every operation has to be performed at exactly the right moment, and this requires absolute concentration throughout the entire process. The result is a very thin, translucent piece, like a screen for Chinese shadows. Some critics have defined his work as «white gold.»

 

«I work the material to its physical limit because I aim for a maximum of lightness and translucence. The atmosphere of the light caught in the shell emerges from the variations in the relief.» (Arnold Annen)