Würfel / Cube, 2015
Würfel / Cube, 2015

hand embroidered, wool, mercerized cotton, upholstered 50 x 50 x 45 cm

Detail of Würfel / Cube, 2015
Detail of Würfel / Cube, 2015

hand embroidered, wool, mercerized cotton, upholstered 50 x 50 x 45 cm

The making of Würfel / Cube, 2015
The making of Würfel / Cube, 2015

hand embroidered, wool, mercerized cotton, upholstered 50 x 50 x 45 cm

Hocker / Stool, 2014
Hocker / Stool, 2014

3 hand-embroidered stools on linen-velours, linen, cotton, silk, metal ⌀ 30 x H 53 cm

Hocker / Stool, 2014
Hocker / Stool, 2014

3 hand-embroidered stools on linen-velours, linen, cotton, silk, metal ⌀ 30 x H 53 cm

PIA CASTIGLIONI

* 1951 in Basel, Schweiz.

Ausbildung Textildesign, Hochschule für Kunst und Design, Basel. Bunt- und Weiss-Stickerin in Zürich, Atelier Lissy Funk. Seit 1976 Atelier für Hand-Stickerei und Design in Basel

Die Nadel beweist sich gleichwohl als Waffe wie auch als Werkzeug mit welchem sie Kunstwerke zaubert.

 

Ihre Stickereien irritieren und führen zum Nachdenken. Man ist gefordert genau hin zu schauen. Stich für Stich durchbohrt sie mit der Nadel und Faden den auf den Rahmen gespannten Untergrund. Die langsame Entstehung der Objekte, bedingt durch die gewählte Technik, erlauben eine intensive Auseinandersetzung mit dem gewählten Thema. Ihre Aussagen sind vielschichtig und keineswegs frei von gewisser Aggression. Die Verbindung von gekonntem Handwerk, Ausdruck und Abbildung sind was sie interessiert.

–––––––––––––––––––

Pia Castiglioni was born 1951 in Basel, Switzerland, and studied textile design at the University of Art and Design in Basel. Later she was trained as a color and white embroiderer at the Studio Lissy Funk in Zurich.

Since 1976 she works at her studio for hand-embroidery and design in Basel.

 

The needle proves to be a weapon as well as a tool with which she conjures up works of art.

 

Her embroidery irritates and makes you think. You have to look closely. Stitch by stitch she pierces the surface stretched on the frame with the needle and thread. The slow emergence of the objects, due to the chosen technique, allow an intense dealing with the topics. Her statements are complex and by no means free from certain aggression. The combination of skillful craftsmanship, expression and illustration are what interests her.